– Blog Anke Markslag – van Ritbergen

Diabetes? Verzorg uw mond extra goed!

Goede mondzorg is voor mensen met diabetes heel belangrijk. Zij hebben namelijk meer kans op problemen met tanden en tandvlees en mogelijke complicaties. Andersom werkt het zo dat diabetespatiënten die ontstoken tandvlees hebben moeilijker ingesteld raken. Voorkom dat u in deze vicieuze cirkel terecht komt. Tandarts Anke vertelt waar u mee te maken kunt krijgen en waar u op moet letten…

Herken de klachten

“Hoge bloedglucosewaarden in combinatie met een minder goede doorbloeding zijn vaak de oorzaken van de mondproblemen bij diabetespatiënten. Geef daarom altijd bij ons aan dat u diabetespatiënt bent. Dan zijn wij extra alert, maken wij een risico-inschatting en geven wij of de mondhygiënist u persoonlijke tips om uw mond gezond te houden. Veelvoorkomende klachten bij diabetespatiënten zijn:

• Droge mond

Als uw bloedglucosewaarden langere tijd te hoog zijn, moet u vaker plassen. Doordat u vocht verliest, krijgt u last van een droge mond. Ook sommige medicijnen zorgen voor een droge mond. Dat is een vervelend gevoel en bovendien neemt de kans op gaatjes toe. Speeksel beschermt namelijk tegen gaatjes.

• Gaatjes

Een droge mond vergroot de kans op gaatjes. Daarnaast vergroten te hoge glucosewaarden en voedsel met veel suiker de kans op gaatjes. Met name een hoge suikerfrequentie zorgt voor het ontstaan van gaatjes.

• Tandvleesontstekingen (gingivitis)

Gezond tandvlees is roze en bloedt niet bij het poetsen. Ontstoken tandvlees is rood, gezwollen en bloedt. Deze ontstekingen worden veroorzaakt door tandplak. Door een tandvleesontsteking kunnen schadelijke bacteriën het lichaam binnendringen met het risico op bijvoorbeeld hart- en vaatziekten.

• Tandvleesontstekingen met kaakbotontstekingen (parodontitis)

Als een tandvleesontsteking langere tijd bestaat kan het kaakbot ook gaan ontsteken, dit heet parodonitis. Als het kaakbot wordt aangetast kunnen tanden en kiezen los in de kaak komen te staan. Wordt dit niet behandeld, dan kunnen tanden en kiezen zelfs uitvallen.

Voorkom mondproblemen

Diabetespatiënten zijn zich niet altijd bewust wat de algemene gezondheid voor een invloed heeft op de mondgezondheid en andersom. U kunt het volgende doen om de kans op mondproblemen zo klein mogelijk te houden:

• Streef naar een goede bloedsuikerspiegel
  • Poets uw gebit minimaal 2 x per dag 2 minuten lang met een fluoridetandpasta
  • Gebruik tandenstokers of ragers voor extra hygiëne
  • Rook niet
  • Eet en drink maximaal 7 x per dag

Heeft u meer dan 7 eetmomenten per dag nodig om uw bloedsuikerspiegel op peil te houden? Poets uw tanden dan een keer extra of gebruik tussendoor een mondspoelmiddel met fluoride. Moeten er tanden of kiezen getrokken worden? Zorg dan altijd dat u goed eet van tevoren, door de verdoving kunt u dit een aantal uren na de behandeling niet goed. Wij adviseren diabetespatiënten sowieso om minimaal 2 x per jaar op controle te komen, zodat eventuele klachten in een vroeg stadium behandeld kunnen worden.”

Afspraak maken?

Neem contact met ons op via mail of telefoon.

CategoryBlog

Realisatie:    Vindingrijck